Αντιοξειδωτικές βιταμίνες και μακροζωία

Σαν οξειδωτικό stress ορίζεται η βλαπτική επίδραση σε ζωτικά βιολογικά μόρια του ανθρώπινου οργανισμού των ελεύθερων ριζών οξυγόνου οι οποίες αναπτύσσονται ενδογενώς μέσω μεταβολικών διαδικασιών και αυξάνονται υπό την επίδραση εξωγενών παραγόντων όπως το κάπνισμα, η ατμοσφαιρική ρύπανση, η υπερέκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία,διάφορα φάρμακα, χημικές ουσίες,φυτοφάρμακα, κ.λπ.

antioxeidotika-300x220Το οξειδωτικό stress έχει συνδεθεί με την αυξημένη επίπτωση χρονίων εκφυλιστικών, καρδιαγγειακών και κακοήθων νοσημάτων (πιν.1), καθώς και με την διαδικασία της γήρανσης -είτε μέσω της οξείδωσης λιπιδίων και ειδικά της LDL( κακής) χοληστερίνης η οποία εναποτίθεται στο αρτηριακό τοίχωμα, είτε μέσω της δημιουργίας νιτροζαμινών που ενδεχομένως βλάπτουν το ανθρώπινο γονιδίωμα, με τελικό αποτέλεσμα την αύξηση της θνησιμότητας.

αντιοξειδωτικα2Εχει υποστηριχθεί η άποψη ότι η λήψη αντιοξειδωτικών ουσιών(κυρίως βιταμινών A,E,C) μέσω συμπληρωμάτων διατροφής η μέσω των τροφών (πιν. 2) θα μπορούσε να αντιστρέψει η έστω να μετριάσει το αποτέλεσμα της δράσης του οξειδωτικού stress και έτσι ο άνθρωπος να ζεί περισσότερο και καλύτερα.

Σε πρόσφατη έκδοση του Am.J.Epidem. δημοσιεύθηκαν τα αποτελέσματα της Leisure World Cohort Study που αφορούσε 13978 κατοίκους των ΗΠΑ οι οποίοι ακολουθούσαν μια συνήθη διατροφή του Δυτικού κόσμου παρακολουθήθηκαν από το 1981 έως το 2013′ διαπιστώθηκε ότι  η λήψη συμπληρωμάτων διατροφής με αντιοξειδωτικές βιταμίνες  είχε σαν αποτέλεσμα την μειωμένη επίπτωση χρονίων νόσων (υπέρταση,διαβήτης,στεφανιαία νόσος,αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο) η οποία όμως 1) ΔΕΝ ήταν στατιστικά σημαντική και 2) ΔΕΝ αυξανόταν μετά από την πρώτη 5ετία.

Φαίνεται λοιπόν ότι η διατήρηση υγιεινού τρόπου ζωής σύμφωνα με τις τρέχουσες συστάσεις(www.nikmara.wordpress.com,06/10/14)  είναι ο μοναδικός αποδεδειγμένος δρόμος που οδηγεί σε βελτίωση του επιπέδου ζωής και σε κατά το δυνατόν πρόληψη σωματικών και πνευματικών χρονίων νοσημάτων, και ότι η προσθήκη συμπληρωμάτων  διατροφής με αντιοξειδωτικές βιταμίνες δεν προσφέρει κάτι το ιδιαίτερο.

Πιν.1

 

Παχυσαρκία Καταρράκτης
Αθηρωμάτωση Αυτοάνοσα νοσήµατα
Χρόνια πολυαρθρίτιδα Πολλαπλή σκλήρυνση
Φλεγμονώδεις νόσοι εντέρου Πρόωρη γήρανση
 Χρόνιες Φλεγµονές Νόσος Parkinson
∆ερµατικές παθήσεις Νόσος Alzheimer
Καρκίνος Παγκρεατίτιδα
Πιν.2

 

 Α Αυγό, βούτυρο, γάλα και γαλακτοκοµικά προϊόντα, συκώτι, ιχθυέλαια
 C Φρούτα, κυρίως εσπεριδοειδή,αλλά και φράουλες, ακτινίδια, κεράσια, µούρα, πεπόνι- ντοµάτα,λάχανο, πράσινη πιπεριά, πράσινα φυλλώδη λαχανικά (µαρούλι, σπανάκι), µπρόκολο, κουνουπίδι, λαχανάκια Βρυξελλών
   Ε Φυτικά έλαια,(ηλιέλαιο,αραβοσιτέλαιο,βαµβακέλαιο), και κυρίως ελαιόλαδο, δηµητριακά μη επεξεργασμένα, σόγια, αµύγδαλα, καρύδια, φουντούκια, λαχανικά σκούρα πράσινα, λαχανικά φυλλώδη, φύτρα σταριού, αυγά
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s