ΜΜΕ και αυτοκτονίες

Με αφορμή την πρόσφατη ημέρα κατά της αυτοκτονίας (10 Σεπτεμβρίου), αναφέρονται τα ευρήματα ελληνικής σημαντικής μελέτης (ΤΕΙ Ιονίων Νήσων,τμ.Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας, καθ.Κ. Πετράκης)  η οποία παρουσιάσθηκε στο παγκόσμιο συνέδριο κοινωνιολογίας (13-19/07/14)  της ISA στην Yokohama.  Η μελέτη αυτή αποτέλεσε την πρώτη προσπάθεια οργανωμένης καταγραφής του τρόπου παρουσίασης των αυτοκτονικών συμβάντων στην ελληνική imagesκοινωνία από τα εγχώρια ΜΜΕ και του κοινωνικού αντίκτυπου της. Ειδικότερα  εξετάσθηκε το κατά πόσο οι εφημερίδες και οι ειδησιογραφικές  ιστοσελίδες με υψηλή αναγνωσιμότητα και επισκεψιμότητα τηρούν τους κανόνες δεοντολογίας του ΠΟΥ προς τα ΜΜΕ όσον αφορά τον τρόπο παρουσίασης ενός αυτοκτονικού γεγονότος (μετάφραση των οδηγιών από την ΜΚΟ Κλίμακα).

Σημειώνεται ότι παλαιότερες έρευνες έχουν δείξει ότι μετά από δημοσιεύματα όπου περιγράφεται μία αυτοκτονία με λεπτομέρειες και έντονα συναισθηματικά φορτισμένο ύφος, οι απόπειρες αυτοκτονίας αυξάνονται τις επόμενες ημέρες.

Κυριότερα ευρήματα της μελέτης:

  • MME2_2012.11.21Τα 2/3 των ειδησεογραφικών ιστοσελίδων περιγράφουν αναλυτικά τον τρόπο της αυτοκτονίας, ειδικά με πυροβολισμό,απαγχονισμό η κατάποση τοξικής ουσίας -πράγμα που δεν επιτρέπουν οι οδηγίες του ΠΟΥ.
  • Τα 4/5 των δημοσιευμάτων προτάσσουν με κύριο τίτλο την λέξη αυτοκτονία -πράγμα το οποίο επίσης αποτρέπει ο ΠΟΥ.
  • Τα 4/5 των εξετασθέντων δημοσιευμάτων δεν συσχέτισαν ευθέως την οικονομική κρίση με την αύξηση των αυτοκτονικών συμβαμάτων-σε αντίθεση με την επικρατούσα άποψη (www.nikmara.wordpress.com, 09/06/14)
  • Καμμία από τις εξετασθείσες ιστοσελίδες εντός του 2013 δεν ανέφερε ότι λειτουργεί σε 24ωρη βάση τηλεφωνική γραμμή υποστήριξης γιά τους υποψηφίους αυτόχειρες (1018, ΜΚΟ Κλίμακα).

Τα συμπεράσματα δικά σας.

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s