Τροφές ολικής άλεσης

Είναι γνωστό ότι η δίαιτα κάθε ανθρώπου αποτελεί ένα σημαντικό παράγοντα εμφάνισης-ανάπτυξης και εξέλιξης καρδιαγγειακών νοσημάτων (ΚΑΝ). Η συμμετοχή  των ολικής άλεσης τροφών (ΟΑΤ)  σε μιά υγιή καθημερινή διατροφή συχνά παραβλέπεται, αν και οι ΟΑΤ (κυρίως οι πλούσιες σε διαλυτές ίνες) εμφανίζουν καρδιαγγειακή KANπροστατευτική δράση-μείωση των ΚΑΝ κατά 7-30% , κυρίως μέσω της μείωσης των επιπέδων της ολικής και LDL χοληστερόλης( κατά 9-17%). Οι ΟΑΤ περιέχουν όλα τα στοιχεία του πυρήνα (κουκουτσιού) των δημητριακών, και είναι ο μοναδικός συνδυασμός των φυτοχημικών θρεπτικών συστατικών του πυρήνα που είναι υπεύθυνος γιά τα ευεργετικά οφέλη των ΟΑΤ.

Ο πυρήνας των δημητριακών (σιτάρι,βρώμη,καλαμπόκι,ρύζι,κριθάρι) έχει τρία τμήματα: το εξωτερικό σκληρό (πίτουρο) που περιέχει ίνες,βιταμίνες Ε-Β /το μικρότερο εσωτερικό (φύτρο) -από το thumbnailοποίο και προέρχεται το νέο φυτό, που περιέχει πρωτεϊνες, λιπαρά,φαινόλες,καροτενοειδή,στανόλες,βιταμίνες /και το μεγαλύτερο εσωτερικό (ενδοσπέρμιο) που περιέχει υδατάνθρακες,πρωτεϊνες,ριβοφλαβίνη,παντοθενικό οξύ. Η πλειονότητα των πλεονεκτημάτων των ΟΑΤ αποδίδεται στις θρεπτικές ουσίες του πίτουρου και του φύτρου. Οι ΟΑΤ πρέπει να περιέχουν και τα τρία τμήματα του κουκουτσιού με την ίδια αναλογία που περιέχονται στο φυτό’ αντίθετα, τα επεξεργασμένα δημητριακά περιέχουν μόνο το ενδοσπέρμιο με αποτέλεσμα μεγαλύτερη διάρκεια ζωής αλλά ολιγότερη πυκνότητα θρεπτικών συστατικών και κυρίως ινών, ενώ τα εμπλουτισμένα είναι μεν βελτιωμένης πυκνότητας αλλά πάλιν μακράν της φυσιολογικής (π.χ ολιγότερο μαγνήσιο 17%, ολιγότερο βιταμίνες Β-Ε 7-13%).

Οι σύγχρονες σχετικές συστάσεις  (Dietary Guidelines for Americans 2010, USA Department of Agriculture – USA Department of Health) αφορούν την αντικατάσταση του 50% των ημερησίων καταναλισκομένων δημητριακών από ΟΑΤ, δηλαδή  περίπου τρείς μερίδες 90 γραμμαρίων ΟΑΤ ημερησίως (όπου Nutritious-Whole-Grainsκάθε μερίδα αντιστοιχεί σε μία φέτα ολικής άλεσης ψωμιού, η ένα φλυτζάνι έτοιμου γιά κατανάλωση δημητριακού  η μισό φλυτζάνι καφέ ρύζι, η 5-7 κρακεράκια ολικής άλεσης).

Πρακτικές συμβουλές: στο super market προσέχετε στη συσκευασία να αναγράφετε η λέξη ολικής’ μαγειρεύετε ζυμαρικά ολικής άλεσης, καφέ η άγριο ρύζι, βάζετε ψωμί ολικής άλεσης στα μπιφτέκια, στις συνταγές με αλεύρι αντικαταστήστε το μισό με βρώμη η αλεύρι ολικής άλεσης, τρώτε συχνά για σνάκ κρακεράκια ολικής άλεσης.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s