Δημοφιλείς δίαιτες

gopaleoamericandietΗ τυπική σύγχρονη βορειοαμερικάνικη διατροφή (και εν μέρει η ευρωπαϊκή) είναι δυστυχώς πλούσια σε λίπη, σάκχαρα, άμυλα  και πτωχή σε φρούτα και λαχανικά’  βασίζεται στο έτοιμο και γρήγορο φαγητό, είναι σχετικά φθηνή και εύκολα προσβάσιμη  αλλά σχετίζεται με ανάπτυξη σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2, καρδιαγγειακών νοσημάτων και κακοήθων νεοπλασιών.  Εξαιρετικά ενδιαφέρον είναι το ότι στις ΗΠΑ το 44% των υπέρβαρων-παχύσαρκων ιατρών συνεχίζει να καταναλώνει την προαναφερθείσα διατροφή κα μόνο το 16% προσπαθεί να εφαρμόσει υποθερμιδική διατροφή, ενώ μόνο το 39% έχει διαιτητικές συνήθειες σύμφωνες με τις τρέχουσες ιατρικές συστάσεις΄είναι ευνόητο λοιπόν ότι ο ιατροί αυτοί δεν θα έχουν ιδιαίτερη επιτυχία στο να πείσουν τους ασθενείς τους να ακολουθήσουν υγιεινό η υποθερμιδικό διαιτολόγιο.

Οι σύγχρονες διαιτητικές οδηγίες που συστήνουν ιατρικές εταιρείες και δημόσιοι κρατικοί φορείς με σκοπό την προάσπιση της υγείας του πληθυσμού περιλαμβάνονται στους εξής τύπους διατροφής:

1) AHA diet (δίαιτα της Αμερικανικής Καρδιολογικής Εταιρείας). Αποφυγή λιπαρών, σακχάρων, αλατιού – καθημερινή πρόσληψη φρούτων , λαχανικών και δημητριακών ολικής άλεσης – ψάρι δύο φορές/εβδομάδα, και καθημερινή φυσική άσκηση τουλάχιστον 30 λεπτά.

2) DASH diet. (www.nikmara.wordpress.com,24/11/12) .Παρεμφερής, με αποφυγή του αλατιού, αλλά με άφθονους υδατάνθρακες και πολυακόρεστα λιπαρά.

3) Meditteranean diet (Μεσογειακή διατροφή) (www.nikmara.wordpress.com,10/12/12,7/3/12). Αφθονα φρούτα και λαχανικά, δημητριακά ολικής άλεσης, ξηροί καρποί, γαλακτοκομικά πτωχά σε λιπαρά, ψάρια, πουλερικά, ολίγο κόκκινο κρασί, σε συνδυασμό με τακτική αερόβια φυσική δραστηριότητα.

Άλλες δημοφιλείς, <υγιεινές> δίαιτες είναι οι εξής :

α) Paleo diet. Τροφές ζωικής προέλευσης κατά 55-65%,  χωρίς γαλακτοκομικά,όσπρια,δημητριακά, επεξεργασμένα τρόφιμα’ περιέχουν ολίγο αλάτι, πολλή πρωτεϊνη, είναι δαπανηρές και ίσως είναι ενδεείς σε βιταμίνες.

β) Ornish diet. Περιλαμβάνει όλες τις τροφές (θεωρώντας κάποιες πλέον απαραίτητες όπως το αυγό και τα λαχανικά) σε συνδυασμό με φυσική δραστηριότητα+διαχείριση του άγχους+εφαρμογή θετικών συναισθημάτων.

γ) Δίαιτα χωρίς γλουτένη.  Δεν περιλαμβάνει τροφές που προέρχονται από  σιτάρι,κριθάρι, σίκαλη.

δ) Φυτοφαγικές δίαιτες.(www.nikmara.wordpress.com,28/06/12) Δεν περιέχουν τρόφιμα ζωικής προέλευσης, αν και κάποιες επιτρέπουν τα αυγά και τό γάλα. Συνδυάζονται με άφθονο νερό, άσκηση και καθημερινή έκθεση στον ήλιο τουλάχιστον δεκάλεπτη.

mesog1Οσον αφορά την χώρα μας, είναι γνωστό ότι έχει σχεδόν εγκαταλειφθεί η μεσογειακού τύπου διατροφή και αντίθετα είναι διαδεδομένη η βορειοαμερικάνικου τύπου διατροφή’  αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση της παχυσαρκίας ( δυστυχώς και της παιδικής) και την επακόλουθη εμφάνιση πολλαπλών νοσηρών καταστάσεων. Πρόσφατα υπάρχει μία τάση επανατοποθέτησης της διατροφής σε πλέον υγιεινά πλαίσια (τύπου της κλασσικής μεσογειακής διατροφής), δυστυχώς όμως δεν προωθείται συστηματικά από  του αρμόδιους κρατικούς φορείς.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s