Τροφές και εγκέφαλος

fast-food-kidsΠρόσφατα έχουν εμφανισθεί στη βιβλιογραφία πολλαπλά στοιχεία τα οποία δείχνουν ότι ορισμένες τροφές (ζάχαρη,λιπαρά, υδατάνθρακες) επηρεάζουν αρνητικά τις πνευματικές εγκεφαλικές λειτουργίες, ειδικότερα αν προϋπάρχει καταθλιπτικό υπόστρωμα. Tακτική κατανάλωση fast food(πίτσα, πατατάκια,γαριδάκια,αναψυκτικά με ζάχαρη, burgers) οδηγεί σε μείωση των πνευματικών λειτουργιών μετά από 2ετία ( PLoS One 21/9/11), νεογνά και νήπια μητέρων που κατανάλωναν στη κύηση μεγάλες ποσότητες junk food  εμφανίζουν διαταραχές συμπεριφοράς  (Norvegian mother and child cohort study), ενώ τα παιδιά αυτά μεγαλώνοντας και τρεφόμενα συχνά με φαγητό τύπου φαστφούντ παρουσιάζουν  λύπη, άγχος και νευρικότητα (J Am Acad Ch Ad  Psychiatry 27/8/13). Αργότερα στην  ενήλικα ζωή  φαίνεται ότι υπάρχει μικρότερος κίνδυνος εμφάνισης κατάθλιψης με διατήρηση υγιεινής διατροφής και περισσότερες αγχώδεις εκδηλώσεις με την διατήρηση πρόχειρης-έτοιμης διατροφής (Psychosomatic Med 2011). Ισπανική  μελέτη αναφέρει αυξημένο κίνδυνο κατάθλιψης σε υπερκατανάλωση junk foood (Public Health Nutr 2012) , ενώ Βρεττανική μελέτη διαπιστώνει αυξημένο κίνδυνο ήπιας γνωσιακής διαταραχής με διατροφή πλούσια σε επεξεργασμένα σάκχαρα (Br J Nutr 2012)’ μόνο η μαύρη σοκολάτα φαίνεται ότι έχει τεκμηριωμένα θετική επίδραση στη ψυχική διάθεση (J Psychopharmacol 2012).

Ο μηχανισμός μέσω του οποίου διατροφή  με άφθονα κορεσμένα/τρανς λιπαρά και επεξεργασμένα σάκχαρα επηρεάζει αρνητικά την εγκεφαλική λειτουργία, φαίνεται ότι είναι η μείωση των επιπέδων των νευροτροφινών οι οποίες είναι εγκεφαλικές πρωτεϊνες που ασκούν προστατευτική δράση απο το οξειδωτικό stress   και προάγουν τη δημιουργία νέων νευρώνων.

Ολοι οι ειδικοί συμφωνούν ότι τα τρανς λιπαρά οξέα και οι ραφιναρισμένοι υδατάνθρακες πρέπει να αποφεύγονται ΚΑΙ λόγω της επιβλαβούς επίδρασης στις νοητικές λειτουργίες και να Fruit_Vegetableseνθαρρύνεται η μεσογειακή διατροφή. Οι σύγχρονες  διαiτητικές οδηγίες για την κατά το δυνατόν πρόληψη της νόσου Alzheimer (J Neurol Neurosurg Psych 2013) είναι οι εξής: α) αποφυγή κορεσμένων και τρανς λιπαρών β) τακτική κατανάλωση οσπρίων,λαχανικών,φρούτων ,δημητριακών ολικής άλεσης γ) καθημερινή λήψη μικρής ποσότητας ξηρών καρπών(βιτ.Ε) δ) καθημερινή πρόσληψη 2,5 μg βιτ.Β12 και ε) αποφυγή τροφών που περιέχουν αλουμίνιο,χαλκό και σίδηρο.  
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s