φρούτα-λαχανικά και μακροζωία

fruits-and-veggiesΜία υγιεινή διατροφή που περιλαμβάνει την καθημερινή κατανάλωση 400-500 χγρ φρούτων και λαχανικών (ΦΛ) θεωρείται ότι διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην πρόληψη χρονίων ασθενειών. Πολλές αναδρομικές μελέτες έχουν διαπιστώσει μείωση της συνολικής θνησιμότητας κατά 10-25% συγκρίνοντας άτομα που κατανάλωναν καθημερινά μεγάλες ποσότητες ΦΛ με άτομα που κατανάλωναν αντίστοιχες  μικρές ποσότητες. Η μείωση της θνησιμότητας αποδίδεται στη ελάττωση των καρδιαγγειακών συμβαμάτων, αν και από το 2007 μεγάλοι διεθνείς οργανισμοί (World Cancer Research Fund, American Institute of Cancer Research) έχουν αναφέρει ότι η καθημερινή κατανάλωση ορισμένων ΦΛ προφυλλάσει από ορισμένους τύπους κακοηθειών. Επίσης ολιγάριθμες μελέτς έχουν εξετάσει το αποτέλεσμα της αυξημένης κατανάλωσης ΦΛ στη  μείωση της θνησιμότητας σε σχέση με το κάπνισμα,το φύλο και το σωματικό βάρος’ όσες το εξέτασαν, δεν ανέφεραν ιδιαίτερη συσχέτιση. 

Πρόσφατα στο Am J Epidemiol δημοσιεύθηκαν ευρήματα που αντλήθηκαν από την μεγάλη πανευρωπαική μελέτη EPIC (European Prospective Investigation for Cancer and Nutrition) που παρακολούθησε για 11-15 χρόνια μισό εκατομμύριο Ευρωπαίους  ηλικίας 25-70 ετών. Μεταξύ άλλων εξετάσθηκε η μακροχρόνια και καθημερινή κατανάλωση ΦΛ (φρέσκων και greenfoodsαποξηραμένων) όπως εσπεριδοειδή,μήλα,αχλάδια,δαμάσκηνα,σταφύλια,ροδάκινα,κορόμηλα,κεράσια ,όλα ταφροθτα είδη berries, φυλλώδη λαχανικά,σκόρδο,κρεμμύδι,κουνουπίδι, μανιτάρια  (όχι όμως όσπρια,πατάτες,βολβοί και χυμοί)’ η καθημερινή λήψη ήταν κατά μ.ο 388γρ (277 στη Γερμανία και 767 στην Ελλάδα!). Συγκρίνοντας τα άτομα που κατανάλωναν καθημερινά μικρές ποσότητες ΦΛ( μ.ο 249γρ) με όσα κατανάλωναν αντίστοιχα μεγάλες ποσότητες (μ.ο 569γρ) διαπιστώθηκε μείωση του κινδύνου θανάτου κατά 11%, κυρίως από καρδιαγγειακά νοσήματα και δευτερευόντως από καρκίνο. Τα ωμά λαχανικά εμφάνιζαν πιό ισχυρή συσχέτιση με την μείωση της θνησιμότητας από ότι τα βραστά , ενώ δεν υπήρχαν διαφορές μεταξύ των διαφόρων ειδών. Τα αποτελέσματα ήταν πιό εμφανή στους καπνιστές, στους παχύσαρκους και στούς πότες, ενώ μετά από τα 400γρ καθημερινής πρόσληψης ΦΛ δεν διαπιστωνόταν στατιστικά σημαντικό αποτέλεσμα. Συμπέρασμα : τρώτε περίπου μισό κιλό ημερησίως φρέσκα λαχανικά και φρούτα ΄θα ζήσετε περισσότερα χρόνια, ειδικά οι καλοπερασάκηδες.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s