Πρόληψη ΑΕΕ

high-fiber-dietΟ πληθυσμός  των αναπτυγμένων-πλούσιων χωρών δεν καταναλώνει δυστυχώς επαρκείςhigh%20fiber%20food13 ποσότητες τροφών πλούσιων σε φυτικές ίνες (Φ.Ι)- όσπρια,δημητριακά,φρούτα,ξηροί καρποί,λαχανικά, οι οποίες βοηθούν την πέψη και σταθεροποιούν σε ικανοποιητικά επίπεδα τις τιμές σακχάρου και  κακής (LDL) χοληστερόλης.  Από πολλές παλαιότερες μελέτες είναι γνωστό ότι η πρόσληψη Φ.Ι με την τροφή , μειώνει τον κίνδυνο αγγειακού εγκεφαλικού επεισόδιου (ΑΕΕ), μέσω ελάττωσης των επιπέδων αρτηριακής πίεσης και LDL χοληστερόλης.Μεγάλη πρόσφατη μελέτη (Stroke 28/03/13) με 200.000 άτομα από  ΗΠΑ,Αυστραλία,Ιαπωνία,Ευρώπη που διάρκεσε 12 χρόνια,  διαπίστωσε γραμμική ευθεία συσχέτιση της κατανάλωσης Φ.Ι και της μείωσης κινδύνου γιά ΑΕΕ’  έτσι λοιπόν έστω και μικρή αύξηση της ημερήσιας διατροφικώς  καταναλισκόμενης ποσότητας Φ.Ι οδηγεί σε μακροπρόθεσμη μείωση της επίπτωσης του ΑΕΕ. Πιό αναλυτικά , φαίνεται ότι γιά κάθε αύξηση κατά 7 gr της ημερήσιας προσλαμβανόμενηςstroke-stem-cells ποσότητας Φ.Ι, ελαττώνεται ο κίνδυνος γιά ΑΕΕ κατά 7%΄ αυτή η παραπάνω ποσότητα  Φ.Ι μεταφράζεται σε ένα μήλο/πορτοκάλι/αχλάδι + μία τομάτα + ολίγα ζυμαρικά ολικής άλεσης.

Από άλλη πρόσφατη  δημοσίευση (JACCWomens Health Initiative, με 70.000 υγιείς μεταεμμηνοπαυσιακές  γυναίκες στις ΗΠΑ) φάνηκε ότι γυναίκες που εφαρμόζουν πρόγραμμα τακτικής αερόβιας άσκησης (περισσότερο από 2,5 και ολιγότερο από 5 ώρες/βδομάδα)  αλλά τις υπόλοιπες ώρες κάθονται επαναπαυόμενες επειδή  έκαναν το σωστό, δεν επιτυγχάνουν το αναμενόμενο καρδιαγγειακό όφελος’ αντίθετα γυναίκες που ασκούνται  ολιγότερο αλλά δεν κάθονται (δεν έχουν πολύωρη καθημερινή καθιστική δραστηριότητα), φαίνεται ότι αποκομίζουνsedentary-and-health sedentary-lifestyleμεγαλύτερο όφελος όσον αφορά την πρόληψη ΑΕΕ και οξέος καρδιακού επεισόδιου. Το αποτέλεσμα αυτό αποδίδεται στην αρνητική καρδιομεταβολική δράση της πολύωρης καθιστικής δραστηριότητας , η οποία πρόσφατα  αναγνωρίζεται σαν ανεξάρτητος παράγοντας κινδύνου γιά σακχαρώδη διαβήτη και καρδιαγγειακά νοσήματα.

Συμπέρασμα : Ο σύγχρονος άνθρωπος γνωρίζει ότι οι Φ.Ι είναι χρήσιμες  γιά την υγεία  και ότι η φυσική άσκηση κάνει καλό’ όμως πρέπει να μάθει ότι 1) τρώγοντας  όσο παραπάνω μπορεί τροφές με Φ.Ι , ελαττώνει αυξητικά τον κίνδυνο ΑΕΕ και 2) η τακτική φυσική άσκηση  αν συνοδεύεται από πολύωρη καθιστική δραστηριότητα δεν προστατεύει ιδιαίτερα από τον κίνδυνο γιά ΑΕΕ.

lifestyle_changes_bikesΚαταναλώνετε  λοιπόν όσες περισσότερες φυτικές ίνες μπορείτε και μην κάθεστε στην καρέκλα, στον καναπέ- και επίσης μην επαναπαύεστε αν ασκείστε 2-3 ώρες/βδομάδα και μετά κάθεστε’ δεν κερδίζετε αυτό που δικαιούσθε.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s