Μεσογειακή διατροφή vs σύγχρονη διατροφή

Εthe-mediterranean-diet-pyramidντυπωσιακά είναι τα αποτελέσματα μεγάλης μελέτης ισπανών ερευνητών η οποία επιχορηγήθηκε από το ισπανικό κράτος  (PREventiveDIetMEDiterranean) και αφορά την επίδραση της μεσογειακής διατροφής στη πρωτογενή πρόληψη καρδιαγγειακών ασθενειών. Η μελέτη  είναι μοναδική στο είδος της, ανακοινώθηκε στο4 6ο Διεθνές Συνέδριο Φυτοφαγικής Διατροφής και δημοσιεύτηκε σε πρόσφατη online έκδοση του  NEJM’  παρακολουθήθηκαν 7500 άτομα 55-80 ετών χωρίς γνωστή καρδιαγγειακή νόσο αλλά με παράγοντες κινδύνου γιά καρδιαγγειακά νοσήματα (αρτηριακή υπέρταση, σακχαρώδης διαβήτης,δυσλιπιδαιμία,κάπνισμα,κοιλιακή παχυσαρκία) . Τα άτομα αυτά χωρίσθηκαν σε τρείς ομάδες : α) μεσογειακή διατροφή με επιπρόσθετο extra  παρθένο ελαιόλαδο   β) μεσογειακή διατροφή με επιπρόσθετους ανάμεικτους ξηρούς καρπούς-κυρίως καρύδια και γ) διατροφή πτωχή σε λιπαρά. Σημειώνεται ότι οι δύο πρώτες ομάδες δεν ελάττωσαν τις ημερήσιες καταναλισκώμενες θερμίδες και κατανάλωναν 7 ποτήρια κόκκινο κρασί/βδομάδα. Η παρακολούθηση διακόπηκε μετά από 4,8 χρόνια γιατί στις ομάδες της  μεσογειακής διατροφής διαπιστώθηκε μείωση των αγγειακών εγκεφαλικών επεισόδιων, των οξέων εμφραγμάτων μυοκαρδίου και γενικά οξέων καρδιαγγειακών θανατηφόρων συμβαμάτων κατά 30%!!!

ELAIOLADOΣυμπέρασμα ‘οι τροφές-κλειδιά γιά την πρόληψη οξέων καρδιαγγεικών νοσημάτων σε άτομα με γνωστούς παράγοντες κινδύνου γιά αυτά τα νοσήματα είναι οι εμπεριεχόμενες στην γνωστή μεσογειακή διατροφή- ειδικά με την προσθήκη παραπάνω φυτικού λίπους , όπως το περιεχόμενο στο ελαιόλαδο και τους ξηρούς καρπούςΚαταναλώνετε λοιπόν λαχανικά,όσπρια,ξηρούς καρπούς,φρούτα, ψάρια, λευκό κρέας,ελαιόλαδοTELOS και μικρή ποσότητα κόκκινου κρασιού και μείνετε μακριά από κόκκινο κρέας (κύρια επεξεργασμένο όπως τα αλλαντικά ), πλήρη γαλακτοκομικά, γλυκά , σακχαρούχα αναψυκτικά,πρόσθετη ζάχαρη και αλάτι και τροφές με trans  λιπαρά οξέα (πατατάκια,κέικς,μπισκότα, έτοιμες σάλτσες κ.α).

Αξίζει να σταθούμε λίγο παραπάνω στο επεξεργασμένο κόκκινο κρέας (μπέικον, λουκάνικο,ζαμπόν,χοιρομέρι, προσούτο). charcuterieΜεγάλη μελέτη 520000  ατόμων  μέσης ηλικίας από 10 χώρες  γιά 12 χρόνια ( ΕPIC study)  απέδειξε ότι η αυξημένη κατανάλωση επεξεργασμένου κόκκινου κρέατος (160 χγμ/ημέρα) σε σχέση με μικρή κατανάλωση (20 χγμ/ημέρα) οδηγεί σε 2πλασιασμό  της θνησιμότητας από όλα τα αίτια, και ειδικότερα αύξηση του καρδιαγγειακού θανάτου κατά 70% και του θανάτου από καρκίνο κατά 43%. Τα αποτελέσματα αυτά αποδίδονται στην αυξημένη περιεκτικότητα σε αλάτι, λίπος,χοληστερόλη, και στα πρόσθετα συντηρητικά.Επίσης τα άτομα που καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες επεξεργασμένου κόκκινου κρέατος καθημερινά, είναι πιθανό να καταναλώνουν  μικρότερες ποσότητες φρούτων και λαχανικών, να έχουν ολιγότερη φυσική δραστηριότητα και να  είναι καπνιστές.

Advertisements

One thought on “Μεσογειακή διατροφή vs σύγχρονη διατροφή

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s