Αλάτι; όχι, ευχαριστώ

naclΗ πλειονότητα του πληθυσμού καταναλώνει  δυσανάλογα μεγάλη ποσότητα νατρίου (χλωριούχου νατρίου-αλατιού) και πολύ ολιγότερηkcl καλίου στη καθημερινή  διατροφή, από όση συνιστάται’ εντυπωσιακό εiναι και το ότι το menu νοσοκομείων προηγμένων υγιειονομικά χωρών όπως ο Καναδάς , περιέχει διπλάσια της συνιστώμενης ποσότητας νατρίου ( Αrch Int Med). Στην online έκδοση του Μαρτίου 2013 του Hypertension, to CDC  (Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Λοιμώξεων -ΗΠΑ) θα δημοσιεύσει τα παρακάτω σενάρια που προκύπτουν από επεξεργασία κλινικών και επιδημιολογικών μελετών : αν από σήμερα κάθε άνθρωπος αρχίζει να καταναλώνει μέχρις 1,5 γραμ νατρίου/24ωρο, cardiovascular_diseaseτότε σε μιά 10ετία ο αριθμός των θανάτων από καρδιαγγειακά νοσήματα θα μειωθεί κατά 17-20%  –  αντίστοιχα αν η κατανάλωση είναι ως 2,2 γραμ /24ωρο, τότε η μείωση θα είναι 4-10%.  Αν τεθεί σαν στόχος η ελάττωση της καθημερινής πρόσληψης νατρίου κατά 40%, τότε την προσεχή 10ετία  θα σωθούν εκατοντάδες χιλιάδες ζωές στις ΗΠΑ (μείωση της καρδιαγγειακής θνητότητας κατά 10%) .

Πρόσφατα ανακοινώθηκαν και οι σύγχρονες οδηγίες της Π.Ο.Υ γιά την μέγιστη κατανάλωση νατρίου και την ελάχιστη καλίου, με σκοπό την μείωση του κίνδυνου καρδιαγγειακών νόσων λόγω αύξημένης αρτηριακής πίεσης’ προτείνεται η καθημερινή διατροφή υγιούς ενήλικα σε συνήθεις περιβαλλοντικές συνθήκες  να περιέχει μέχρι 2 γραμ νατρίου ( 5 γραμ. αλατιού ) και τουλάχιστον 3,5 γραμ καλίου.  Ενδεικτικά αναφέρεται ότι μιά κουταλιά του γλυκού αλάτι είναι 6 γραμ- όσο περιέχεται και σε λίγα κομμάτια αλλαντικών, ενώ πλούσιες σε αλάτι τροφές είναι τα σκληρά τυριά, τα παστά  και οι σάλτσες. Αντίστοιχα πλούσιες σε κάλιο τροφές είναι οι μπανάνες και τα περισσότερα φρούτα, η γλυκοπατάτα (0,6 γρ κάλιο) , τα όσπρια,το κακάο,το ρύζι και τα παντζάρια.  Ο παρακάτω πίνακας εμφανίζει την περιεκτικότητα σε νάτριο και κάλιο συνηθισμένων τροφών.

ΠΕΡΙΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ ΒΑΣΙΚΩΝ ΤΡΟΦΩΝ ΣΕ ΝΑΤΡΙΟ ΚΑΙ ΚΑΛΙΟ

ΤΡΟΦΙΜΟ
(100 g)

NΑΤΡΙΟ mg (αριστερή στήλη)salty foods
ΚΑΛΙΟ mg (δεξιά στήλη)

Γάλα φρέσκο πλήρες: 50 — 150
Γάλα σκόνη πλήρες: 440 — 1270
Γάλα σκόνη αποβουτυρωμένο: 550 — 1650
Γιαούρτι στραγγισμένο: 71 — 150
Βούτυρο αλατισμένο: 870 — 15
Φυστικοβούτυρο: 350 — 700
Μαργαρίνη αλατισμένη: 800 — 5
Ψωμί άσπρο φρυγανισμένο: 640 — 130
Μπισκότα τύπου «cream crackers»: 610 — 120
Πιτυρούχα σκευάσματα: 1670 — 1070Potassium-Foods
Corn Flakes: 1160 — 99

Κρέας κονσέρβα (λάντσεον μητ): 1050 — 140
Κρέας κονσέρβα (κορν μπηφ): 950 — 140
Σαλάμι: 1850 — 160
Λουκάνικα: 1100 — 190
Συκώτι (τηγανητό): 190 — 300

Ψάρια καπνιστά: 1200 — 360

Τυρί επαλειφόμενο: 1170 — 150
Τυρί Camembert: 1410 — 110
Τυρί φέτα: 1260 — 70
Τυρί Danish Blue: 1420 — 190

Ξηροί καρποί ανάλατοι: 4 — 470
Ξηροί καρποί αλατισμένοι: 440 — 680
Κύβοι βοδινού: 10300 — 730

Αχλάδι: 2 — 130
Μήλο; 2 — 120
Καρπούζι: 4 — 120
Πορτοκάλι: 3 — 200
Σύκο: 2 — 270
Δαμάσκηνο: 2 — 260
Λεμόνι (χυμός): 2 — 140
Μπανάνα: 1 — 350
Πατάτες βραστές: 3 — 330
Σκόνη Κακάο: 950 — 1300
Λάχανο ωμό: 9 — 240
Μαρούλι ωμό: 9 — 240
Σπανάκι βραστό: 120 — 490
Ντομάτα ωμή: 3 — 290
Κρεμμύδι: 10 — 140
Σκόρδο; 18 — 373
Πιπεριές πράσινες ωμές: 2 — 210

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s