Δίαιτα DASH και η σημασία της

Με αφορμή δύο πρόσφατες ανακοινώσεις σε συνέδρια των ΗΠΑ,είναι σκόπιμη η αναφορά στην DASH diet  και την σημασία της. Στο ετήσιο συνέδριο  του 2012 της Am Ac of Opthalmology αναφέρθηκε ότι η πρόσληψη τροφών με  αυξημένη περιεκτικότητα σε  ασβέστιο και σίδηρο μειώνει τον κίνδυνο γλαυκώματος, ενώ αντίθετα η αυξημένη πρόσληψη ασβεστίου και σιδήρου σε καθημερινή βάση σε συμπληρώματα διατροφής αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης γλαυκώματος. Στο αντίστοιχο συνέδριο της  Am Society of Nephrology  αναφέρθηκε ότι η προσκόλληση στην δίαιτα DASH μειώνει τον κίνδυνο χρόνιας νεφρικής νόσου’ το αποτέλεσμα αυτό δεν διαπιστώνεται  σε συνθήκες φτώχειας όπου οι προσλαμβανόμενες τροφές  είναι πλούσιες σε χοληστερόλη και πτωχές σε ίνες, μαγνήσιο, ασβέστιο και κάλιο. 

H δίαιτα DASH (Dietary Approach to Stop Hypertension-διαιτητική προσέγγιση για πρόληψη αρτηριακής υπέρτασης) προωθείται από το Εθνικό Ινστιτούτο Υγείας των ΗΠΑ (Nat Inst of Health, http://www.nhlbi.nih.gov/) και εμποδίζει την εμφάνιση υπέρτασης (η μειώνει σημαντικά την αρτηριακή πίεση σε υπερτασικά άτομα) και ταυτόγχρονα οδηγεί σε μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης σακχαρώδη διαβήτη, καρδιοπαθειών,αγγειακών εγκεφαλικών επεισοδίων, οστεοπώρωσης, και ορισμένων τύπων καρκίνου. Η φιλοσοφία της είναι η καθημερινή πρόσληψη τροφών που εμπεριέχουν αυξημένες ποσότητες καλίου,μαγνησίου, ασβεστίου, ινών και ταυτόγχρονα μικρή ποσότητα νατρίου (αλατιού). Αυτές οι τροφές είναι : Ξηροί καρποί (ανάλατοι),δημητριακά (ψωμί ολικής άλεσης,μη αποφλοιωμένο ρύζι, ζυμαρικά) φρούτα , τομάτα,καρότο,μπρόκολο,γλυκοπατάτα ,πράσινα λαχανικά,πουλερικά, ψάρια, γαλακτοκομικά πτωχά σε λιπαρά. Ειδικά  γιά το αλάτι η σύσταση είναι 1,5-2,3 γρ/24ωρο (και σε ειδικές περιπτώσεις <1,5 γρ)-όταν η συνήθης κατανάλωση στις Δυτικές κοινωνίες είναι >3,5 γρ/24ωρο. Οσον αφορά το αλκοόλ  δεν αποτρέπεται γενικά η λήψη από 0-2 ποτά /24ωρο , και όσον αφορά το καφέ  δεν υπάρχει ιδιαίτερος περιορισμός. Αναλυτικές κατευθύνσεις είναι δημοσιευμένες στο διαδίκτυο, και ειδικότερα  στoν ιστότοπο της Mayo Clinic.

Βέβαια μην ξεχνάμε ότι οι σημαντικότατες αυτές  διατητικές οδηγίες έπονται κατά πολλές δεκαετίες της Μεσογειακής διατροφής, η οποία δυστυχώς έχει σχεδόν εγκαταλειφθεί στην χώρα μας.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s