Υπερκατανάλωση συμπληρωμάτων διατροφής και ηλεκτρολυτών

Οι ηλεκτρολύτες είναι απαραίτητοι γιά την ομοιοστασία και τις μεταβολικές ανάγκες του ανθρώπινου οργανισμού.Σε oρισμένες καταστάσεις (έμετοι, διάρροιες, εφιδρώσεις,αφυδάτωση ) ιδίως σε παιδιά και ηλικιωμένους,  καθώς και κατά την διαδρομή χρονίων νόσων (διαβήτης, νεφροπάθεια) είναι απαραίτητη η χορήγησή τους σαν συμπλήρωμα. Δυστυχώς όμως πολλά άτομα προσλαμβάνουν ηλεκτρολύτες που περιέχονται σε συμπληρώματα διατροφής χωρίς λόγο,και ενδεχομένως υπόκεινται σε παρενέργειες από την λήψη μη αναγκαίων ποσοτήτων. Οι κυριότεροι ηλεκτρολύτες -πλην του νατρίου (αλάτι), είναι το κάλιο, το ασβέστιο, ο φωσφόρος και το μαγνήσιο.

1) Φωσφόρος. Περιέχεται κυρίως σε ψάρια ,φυστίκια,αυγά και γάλα. Συνήθεις ανάγκες 24ωρου είναι 800-1200 χγρ, και η συχνή παρενέργεια είναι η διάρροια -που μετριάζεται όταν χορηγείται με 8ωρα μεσοδιαστήματα.

2)Ασβέστιο. Ο συνηθέστερα λαμβανόμενος ηλεκτρολύτης , κυρίως από γυναίκες για πρόληψη και θεραπεία οστεοπώρωσης. Περιέχεται κυριώς στα γαλακτοκομικά και οι 24ωρες ανάγκες είναι περίπου 1000-1200 χγρ. Παρενέργειες είναι συνήθως γαστρεντερικές και επί αυξημένων επιπέδων στην κυκλοφορία παρουσιάζεται  πολυουρία, καταβολή και υπνηλία.

3)Κάλιο. Σε υγρή μορφή έχει δυσάρεστη γεύση ενώ σε δισκία  μπορεί να έχει γαστρεντερικές ανωμαλίες, ενίοτε σοβαρές. Περιέχεται κυρίως στά φρούτα, πατάτες, ξηρούς καρπούς και οι 24ωρες ανάγκες είναι 40-100 meq. Αυξημένα επίπεδα στην κυκλοφορία δημιουργούν καρδιοτοξικότητα.

4)Μαγνήσιο. Αν και παρατηρείται σχετική  έλλειψη στο 50% των ανθρώπων, δεν χορηγείται τακτικά  λόγω της συχνής διάρροιας. ΟΙ 24ωρες ανάγκες είναι περίπου 350-400 χγρ, και  ανευρίσκεται στά λαχανικά,ψάρια, όστρακα και φυστίκια. Η χορήγηση σε δισκία βραδείας αποδεσμευσης μειώνει τις πιθανότητες εμφάνισης σοβαρής διάρροιας.

Χρειάζεται λοιπόν ιδιαίτερη προσοχή στην πρόσληψη συμπληρωμάτων διατροφής τα οποία κατά κανόνα περιέχουν πολλαπλούς ηλεκτρολύτες. Μιά ερώτηση στον οικογενειακό ιατρό μπορεί να προλάβει δυσάρεστες καταστάσεις.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s