Δίαιτες αδυνατίσματος-προβλήματα υγείας

Το αυξημένο σωματικό βάρος (ΔΜΣ> 25) και η παχυσαρκία  ( ΔΜΣ >30) είναι γνωστοί παράγοντες κινδύνου για πολλά χρόνια σοβαρά προβλήματα υγείας ( καρδιαγγειακά,γαστρεντερολογικά,νεφρολογικά, κακοήθειες, κ.α)’ η αύξηση της φυσικής δραστηριότητας και η μείωση των  προσλαμβανομένων θερμίδων βοηθούν βέβαια στην απώλεια σωματικού βάρους και ως εκ τούτου διάφορα διαιτητικά σχήματα έχουν προταθεί κατά καιρούς. Το δημοφιλέστερο σχήμα περιέχει υψηλή περιεκτικότητα  πρωτείνης και χαμηλή έως πολύ χαμηλή  περιεκτικότητα υδατανθράκων (ΥΠΧΥ) και δίδει σαφή θετικά  βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα  όσον αφορά την απώλεια βάρους. Ο συνδυασμός  αυτός είναι διατροφικά σωστός εφ΄όσον οι πρωτείνες είναι κατά μεγάλο ποσοστό φυτικές και οι αφαιρούμενοι υδατάνθρακες είναι απλοί και επεξεργασμένοιαν και το κοινό δυστυχώς συνήθως χρησιμοποιεί ζωικές πρωτείνες και αφαιρεί τους σύμπλοκους υδατάνθρακες.

Το 2006 δημοσιεύτηκε αμερικανική μελέτη στο NEJM που δεν διαπίστωσε δυσμενή επίδραση της δίαιτας ΥΠ-ΧΥ  στην επίπτωση στεφανιαίας νόσουαν και περαιτέρω ανάλυση έδειξε  αυξημένο κίνδυνο (όχι στατιστικά  σημαντικό) καρδιαγγειακής νοσηρότητας ,όταν η πρωτείνη ήταν ζωικής προέλευσης. Επακόλουθες ευρωπαικές δημοσιεύσεις από το 2007-2010 (J Int Med, Eur J Cl Nutr, Am J Clin Nutrανέφεραν αντίθετα αποτελέσματα με σημαντική αύξηση της καρδιαγγειακής θνησιμότητας επί μακροχρόνιας εφαρμογής δίαιτας ΥΠ-ΧΥ.

Πρόσφατα δημοσιεύτηκε στο BMJ  μεγάλη σουηδική μελέτη με την συμμετοχή των Ελλήνων καθηγητών κ.κ Τριχόπουλου και ΛάγιουΠαρακολουθήθηκαν επί 15 χρόνια 43396 γυναίκες κάτοικοι Σουηδίας με ηλικία 30-49 έτη’ το πρακτικό συμπέρασμα ήταν ότι για κάθε 20 γραμ. μειωμένης καθημερινής πρόσληψης υδατανθράκων και ταυτόγχρονης αύξησης 5 γραμ. πρωτείνης , ο κίνδυνος καρδιαγγειακής ασθένειας αυξανόταν κατά 5%.

Φαίνεται λοιπόν ότι δίαιτες τύπου ΥΠ-ΧΥ- ειδικά έτσι όπως εφαρμόζονται από την πλειονότητα ( με περίσσεια ζωικών πρωτεινών και σχεδόν εξαφάνιση σύμπλοκων υδατανθράκων όπως οσπρίων, δημητριακών και φρούτων)  επιβαρύνουν στατιστικά σημαντικά το καρδιαγγειακό σύστημα.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s