Vegetarian diet (χορτοφαγική διατροφή)

Υπάρχουν πλέον αρκετά ερευνητικά στοιχεία τα οποία υποστηρίζουν την άποψη ότι η διατροφή τύπου vegetarian( χορτοφαγική- βασιζόμενη σε φυτικής προέλευσης τροφές) συνδέεται με μειωμένο κίνδυνο  διαβήτη,καρδιοπάθειας, παχυσαρκίας και ορισμένων τύπων καρκίνου. Δίαιτες χορτοφαγικές είναι πτωχές σε κορεσμένα λιπαρά και πλούσιες σε ίνες, εμπεριέχουν λαχανικά-όσπρια-ξηρούς καρπούς και γενικά  ικανοποιούν τις σύγχρονες διατροφικές ανάγκες.

Σαν χορτοφάγος θεωρείται ο άνθρωπος που καταναλώνει φρούτα, λαχανικά,όσπρια,σπόρους, ξηρούς καρπούς, δημητριακά, ίσως και αυγά-γαλακτοκομικά προιόντα. Προφανώς η κύρια διαφορά από τον γενικό  πληθυσμό είναι η μη κατανάλωση κόκκινου κρέατος (επεξεργασμένου η όχι) η οποία σχετίζεται με καρκίνο,παχυσαρκία,διαβήτη (www.nikmara.wordpress. 27/03/12). Υπάρχουν 4 τύποι χορτοφάγων’ αυτοί που καταναλώνουν επιπρόσθετα 1) αυγά και γαλακτοκομικά 2) αυγά 3) γαλακτοκομικά 4) αυστηρά χορτοφάγοι  (vegan).

Τα πλεονεκτήματα της χορτοφαγίας είναι πολλαπλά: α) σαφής ελάτωση του σωματικού βάρους (λόγω μειωμένων λιπαρών και αυξημένων φυτικών ινών) β) ελάττωση του κινδύνου στεφανιαίας νόσου και μείωση της καρδιαγγειακής θνησιμότητας , μείωση της συστολικής και διαστολικής αρτηριακής πίεσης ( λόγω ελάττωσης επιπέδων σακχάρου και λιπιδίων και σωματικού βάρους) γ)μέτρια μείωση της επίπτωσης του καρκίνου δ)μείωση κατά 50% του κινδύνου εμφάνισης σακχαρώδη διαβήτη και χολολιθίασης– αλλά και βελτίωση της ρευματοειδούς αρθρίτιδας,  της νεφρικής λειτουργίας (μικροαλβουμινουρία), των κρίσεων ποδάγρας και της εκκολπωματικής νόσου του παχέος εντέρου.

Σύμφωνα με τις αρχές της American Dietetic Association στην χορτοφαγική διατροφή υπάρχει επάρκεια των απαιτούμενων θρεπτικών συστατικών, μερικές φορές όμως χρειάζεται ενίσχυση με συμπληρώματα’ αναλυτικώτερα ισχύουν οι ακόλουθες παρατηρήσεις: 1) υπάρχει πλήρης επάρκεια σε πρωτείνες (όσπρια, ξηροί καρποί, σόγια) 2) σχεδόν πλήρης επάρκεια σιδήρου και ψευδαργύρου (δημητριακά,σπόροι,λαχανικά,αποξηραμένα φρούτα)- συνιστάται η προσθήκη βιταμίνης C που βοηθάει την απορρόφηση του σιδήρου 3) στο 7-52% των χορτοφάγων εμφανίζεται έλλειψη βιταμίνης Β12 4) τα επίπεδα ω-3 λιπαρών οξέων, ασβεστίου και βιταμίνης D είναι μειωμένα 5) αυτονόητο είναι ότι υπάρχει πλήρης επάρκεια σε υδατάνθρακες και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα.

Φαίνεται λοιπόν ότι μιά διατροφή χορτοφαγική- ενδεχομένως και με προσθήκη βιταμινών C ,Β12,D,ασβεστίου και ω-3 λιπαρών (ειδικά στους vegan),ίσως να είναι ένας από τούς καλύτερους τρόπους  αντιμετώπισης των σύγχρονων διατροφικών απαιτήσεων.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s